Pages

Minggu, 26 Februari 2012

Kasian Bayi Ini...Mempunyai Wajah Serius Dan Tidak Boleh Senyum



Semua bayi selalu merimaskan kerana wajahnya yang lucu, mudah ketawa dan sangat suka jika digoda atau diajak bergurau. Tapi apa jadinya kalau bayi selalu berwajah serius, tegang dan kaku seperti yang dialami seorang bayi yang tak pernah boleh tersenyum kerana penyakit jarang ditemui.

Bayi berusia 2 tahun asal Scotland bernama Kianna Martin mempunyai penyakit sangat jarang ditemui membuatnya tidak mampu tersenyum. Para doktor tidak mampu mendiagnosis apa penyakitnya. Tak hanya itu, bayi ini juga tidak mampu menelan.

Ketika dilahirkan, doktor mengatakan kepada si ibu, Ciya Rutherford, bahawa bayi yang bernama Kianna Martin ini kemungkinan hanya mempunyai usia seminggu untuk bertahan hidup. Tapi dua tahun berjalan, Kianna terus mengejutkan petugas kesihatan dengan kemajuan keadaan kesihatannya.

"Kianna lahir empat minggu lebih awal dan ketika lahir dia tidak boleh bernafas dengan betul dan tidak bergerak sama sekali. Dia benar-benar kaku selama enam bulan. Para doktor mengatakan kepada saya bahawa dia akan lumpuh selamanya, "kenang Ciya yang berusia 20 tahun ini seperti dipetik Daily Record, Selasa (21/2/2012).

Ciya menceritakan, ketika itu Kianna tidak boleh menggerakkan matanya dan dia tidak boleh menutup mulutnya. Tapi yang paling sukar ia terima adalah bayinya itu tidak boleh tersenyum. Saraf di kedua-dua belah mulutnya telah rosak. Meskipun demikian, keadaan Kianna yang berterusan.


"Saya masih merasa sedih ketika ada orang lain datang kepada kami dan bertanya mengapa Kianna tidak tersenyum lebar, itulah yang paling menyedihkan. Pada usia enam setengah bulan, dia mula dapat membuka tangannya. Sekarang, dia sudah mampu merangkak dengan gaya seperti merangkaknya askar, "kata Ciya.

Sehingga kini ini, Kianna masih menjalani ujian, tetapi doktor tidak tahu seperti apa penyakitnya. Doktor pernah menduga penyakitnya adalah sindrom Moebius kerana gejala tidak mampu untuk tersenyum merupakan gejala utama penyakit itu.

Tapi kerana boleh menggerakkan mata dan tidak mempunyai banyak gejala lain dari sindrom itu, dugaan tersebut dimentahkan. Hal ini membuat Ciya haris rajin berulang alik ke Rumah hospital kanak-kanak di Edinburgh, United Kingdom.

Kerana tidak boleh menelan, Kianna harus diberi makan melalui tiub ke dalam perutnya selama empat jam sebanyak dua kali sehari. Ciya yang berasal dari Kirkcaldy, Scotland, ini sedang cuba mengumpulkan wang untuk membawa Kianna ke rawatan khusus di Somerset, Inggeris, yang mempunyai kolam sensorik dan ruang di mana kakitangan boleh melakukan fisioterapi untuk membantu meningkatkan pergerakan bayi.

"Dia tidak boleh tersenyum tapi menunjukkan semacam kedutan seolah-olah sedang berusaha untuk tersenyum. Tapi saya tahu bilakah dia merasa senang kerana saya boleh tahu dari mata dan suara-suara yang dibuatnya. Dia adalah keajaiban saya, "kata Ciya.





0 komentar:

Posting Komentar