Pages

Senin, 27 Februari 2012

[Kesihatan] beginilah potret wajah para perokok

Selasa..(28/2/2012):


Bahaya merokok yang merosakkan jantung, paru, otak sudah banyak diketahui orang. Tapi tanpa disedari, kesan merokok juga membuat orang buruk rupa dan tampak lebih tua.

Meski mempunyai usia yang sama, wajah sepasang saudara kembar akan tampak berbeza bila salah satunya adalah perokok. Merokok boleh menyebabkan perubahan kulit, gigi, rambut, yang dalam kesatuan akan membuat penampilan anda sangat buruk.

Ini beberapa gambaran yang berlaku pada wajah dan tubuh perokok, seperti dipetik webmd, (27/2/2012):

                                                        Lebih banyak kerutan di wajah

 Kembar B adalah perokok yang menghisap setengah bungkus rokok setiap hari selama 14 tahun, sedangkan kembar A sama sekali tidak pernah merokok. Dari gambar tersebut, dari wajah kembar terlihat kulit yang kendur dan longgar di bawah mata. Di dahinya juga lebih banyak terlihat kerutan-kerutan.


                                                                  Bintik-bintik penuaan

Bintik-bintik penuaan adalah tompok warna kulit yang lebih gelap, yang biasanya banyak terdapat di wajah dan tangan. Setiap orang dapat mengembangkannya bila terlalu banyak berada di bawah sinar matahari, tetapi kajian menunjukkan perokok lebih terdedah mengalami bintik-bintik penuaan.

Dalam gambar ini, kembar di kanan menghabiskan puluhan tahun merokok dan berjemur, sedangkan adiknya tidak.

Garis kerutan di sekitar bibir



Perokok menggunakan otot tertentu di sekitar bibir yang menyebabkan banyak garis kedutan di sekitar bibir. Selain itu, merokok juga boleh menghilangkan elastisitas kulit sehingga makin memburukkan kerutan.



                                                                 Gigi kuning dan rosak
Gigi kuning adalah kesan jangka panjang yang akan dirasakan perokok. Tak hanya berhenti di situ kerana kerosakan gigi dan gusi juga mengancam. Orang yang merokok cenderungmengalami penyakit gusi, bau mulut terus-menerus dan masalah kesihatan gigi. Perokok dua kali lebih mungkin untuk kehilangan gigi berbanding orang bukan perokok.



                                                            Kulit dan payudara kendur
Merokok tidak hanya merosakkan penampilan wajah tetapi juga tubuh anda, seperti menghilangkan elastisitas kulit yang boleh dilihat di daerah lengan dan payudara. Para penyelidik telah mengenalpasti merokok sebagai salah satu penyebab payudara kendur.


                                                                   kebotakan awal
Baik lelaki mahupun wanita cenderung mengembangkan keguguran rambut kerana usia dan merokok boleh mempercepatkan proses tersebut. Beberapa kajian bahkan menunjukkan orang yang merokok lebih mungkin untuk mengalami keguguran. Para penyelidik di Taiwan telah mengenalpasti merokok sebagai faktor risiko yang jelas untuk pola kebotakan pada lelaki Asia.



                                                                        katarak
Merokok membuat anda lebih mungkin untuk mengembangkan katarak. Katarak adalah gangguan mata yang terjadi di lensa sehingga pandangan jadi kabur atau kabur dan menjadi penyebab yang paling umum terjadinya kebutaan.



0 komentar:

Posting Komentar