Pages

Jumat, 10 Februari 2012

Pelukis Mural Menjadi Jutawan Di Facebook


Nasib seseorang memang boleh berubah seketika. Seorang seniman mural yang awalnya berpendapatan sederhana kini menjadi jutawan kerana memiliki saham  di Facebook.

Seniman bernama David Choe itu pada tahun 2005 melukis mural di pejabat pusat Facebook, dimana  laman sosial itu baru saja ditubuhkan. Sebagai bayaran, ia ditawarkan wang tunai ataupun dengan saham Facebook.

Choe lebih memilih dibayar dengan saham meskipun pada masa itu ia belum tahu apakah Facebook akan berjaya. Pilihannya pun tepat, sebab Facebook kini menjadi sangat bernilai.

Facebook yang akan menjadi sebuah syarikan awam tidak lama lagi dan saham yang dimiliki Choe dijangka akan bernilai USD 200 juta atau sekitar RM600juta .pada mulanya Choe  hanya memiliki saham Facebook, iaitu sekitar 0.25%. Namun  dengan jumlah itu dia tetap bersemangat dan tahu nilainya akan meningkat 1 hari nnti..



Dipetik dari detikINET dari BBC,pada  Isnin (6/2/2012), Choe pun sangat teruja akan nasib baiknya itu.Dia pun menyatakan diri sebagai pelukis mural yang paling mahal sekali bayaran nya di bumi dengan bayaran tertinggi.

Padahal dulu dia sempat menganggap laman sosial seperti Facebook adalah gagasan bodoh dan tidak akan berjayaNamun entah bagaimana ia lebih memilih dibayar dengan saham Facebook masa itu.

Seniman berdarah Korea ini ketika itu diminta melukis pejabat Facebook oleh SeanParker yang kemudian jadi presiden FacebookTahun 2007ia kembali diminta melukis pejabat kedua Facebook oleh Mark Zuckerberg.

Sampai sekarangChoe tetap dipercayai Facebook kerana hasil lukisannya sangat memuaskan. ketika ini choe sedang melukis pejabat baru Facebook yang terletak di Menlo Park,California.






0 komentar:

Posting Komentar