Pages

Sabtu, 10 Maret 2012

Bayi Berkepala Dua Lahir di Brazil

Sabtu:10.03.2012 Post By : Tabekpuang 



Bayi Berkepala Dua Lahir di Brazil - Seorang perempuan Brazil, Maria de Nazare (25 tahun), melahirkan bayi berkepala dua. Kelahiran berlaku dalam satu pembedahan caesar di sebuah hospital di Anajas, di negara bahagaian Para di Brazil utara. Kerana lahir menghampiri Krismas, si ibu memberi bayinya itu nama Emanoel dan Yesus.

Selepas melahirkan, Maria mengakui dirinya telah diberitahu bahawa ia akan melahirkan bayi kembar. Setelah beberapa ujian, beberapa saat sebelum kelahiran, doktor mendedahkan bahawa bayinya mempunyai dua otak dan dua tulang belakang tetapi mereka mempunyai satu jatung, paru-paru, hati dan pinggul.

Pengarah hospital tempat Maria melahirkan, Claudionor Assis de Vasconcelos, mengatakan kepada harian Brazil, O Povo, bahawa perempuan itu memutuskan untuk datang ke hospitalt kerana merasa sakit perut yang hebat. Maria, yang tinggal di kawasan luar bandar di negeri itu, tidak melakukan ujian ultra-sound scans semasa kehamilan dan baru mengetahui kelainan bayinya beberapa minit sebelum bayi itu lahir pada pukul 01.00, Isnin (waktu tempatan.)


De Vasconcelos mengatakan, "Ketika para doktor melakukan scan terhadapnya (Maria), mereka mengetahui bahawa bayi itu mempunyai dua kepala dan bahawa kelahiran normal akan menimbulkan risiko besar baik bagi ibu mahupun bayinya. pembedahan caesar berlangsung satu jam. Dengan semua masalah yang kami miliki sebagai sebuah rumah sakit kecil, kami berjaya menyelamatkan ibu dan bayi itu, yang memang menjadi tujuan kami. dan bagi kami, adalah kejutan besar ketika mengetahui bahawa bayi itu dalam keadaan kesihatan yang sangat baik. "

Neila Dahas, pengarah Rumah Sakit Santa Casa mengatakan, "Jika kedua-dua otak mereka berfungsi, bagaimana kami akan memilih kepala mana yang akan dihilangkan? Kami tidak akan mempertimbangkan kemungkinan pembedahan. Apa yang kami harus fikirkan ketika ini adalah menjaga anak-anak itu dalam keadaan baik dan melihat bagaimana mereka berkembang. "

Vasconcelos menambah, si ibu, yang sudah mempunyai tiga anak lain, nampaknya bingung bahawa anaknya mempunyai dua kepala. Dia mengatakan, "Sebaliknya, bayi itu diterima dengan penuh kegembiraan oleh keluarga tersebut. Sang ibu memberi makan dua mulut dan bayi itu ada bersamanya di bilik sepanjang masa. Keinginan si ibu adalah untuk segera membawa bayinya pulang ke rumah."

Ibu dan bayi itu dibawa dengan ambulans udara Selasa siang ke rumah sakit pakar di ibu negara itu, Belem, untuk melakukan ujian lanjutan. Mereka dijangka akan dibenarkan pulang pada hujung minggu ini.

Kes ini merupakan kali kedua bayi berkepala dua lahir di Brazil pada tahun ini. Sebelumnya, Sueli Ferreira, 27 tahun, melahirkan seorang bayi berkepala dua di negara bahagian Paraiba. Namun bayi itu meninggal beberapa jam kemudian kerana salah satu kepala bayi tersebut kekurangan oksigen.



Terimakasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong ShareKepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami.....



0 komentar:

Posting Komentar