Pages

Kamis, 08 Maret 2012

PSSI Semak Status Safee ke AFC dan FIFA

Jumaat:09.03.2012 Post By : Tabekpuang 




Penanggung Jawab pasukan negara, Benhard Limbong, menyatakan pihaknya sudah menghantar surat kepada AFC dan FIFA berkaitan diperbolehkannya Safee Sali bermain di team nasional Malaysia. Padahal, ujar Limbong, Safee juga berstatus sama dengan pemain Indonesia yang tak boleh bermain kerana bermain di liga tidak rasmi, iaitu Indonesia Super League (ISL).

Perlu diketahui, Safee bermain ketika Malaysia menjalani perlawanan persahabatan melawan Filipina, 29 Februari lalu. PSSI berasa ada diskriminasi dengan fakta tersebut. Sebab, Safee yang bermain di ISL dibenarkan bermain oleh AFC dan FIFA sementara pemain Indonesia yang ada di kumpulan tersebut tidak boleh.

"Kami juga mempersoalkan kepada AFC dan FIFA kenapa boleh demikian (Safee boleh bermain). Kami juga marah ke AFC dan FIFA," ujarnya kepada wartawan.

"Kenapa hanya kami yang mendapat surat (larangan tersebut). Kami akan melakukan penyiasatan dalaman dan luaran. Kalau dalaman, kami yang harus melakukan penyelidikan. Kalau luaran itu ertinya AFC dan FIFA," lanjut lelaki berpangkat Jeneral tersebut

Indonesia sendiri harus menelan malu kerana Dasar FIFA tersebut. Sebab, dengan tak boleh bermain pemain di ISL, timnas hanya menurunkan pemain "seadanya" ketika menghadapi Bahrain dalam perlawanan terakhir babak ketiga kelayakan Piala Dunia 2014, 29 Februari lalu. Hasilnya, "Skuad Garuda" dikalahkan 0-10 oleh Bahrain.


0 komentar:

Posting Komentar