Pages

Selasa, 13 Maret 2012

Sejarah Awal KFC Dan Rahsiah Di Sebalik Resepi Keenakan Ayamnya

Rabu:14.03.2012 Post By : 'DìHätìmü SäYäñg




Kentucky Fried Chicken ® ini ditubuhkan oleh Colonel Harland Sanders (lahir pada 9 September 1890) pada usia enam puluh lima. KFC ® merupakan salah satu perniagaan terbesar global industri perkhidmatan makanan dan secara luas dikenali di seluruh dunia sebagai wajah Colonel Sanders.

Setiap tahun, lebih dari satu bilion chicken dinner KFC ® dilayani memaparkan Colonel 's "finger lickin' good" special recipe. Saat ini Kolonel telah menyebarkan industrinya untuk lebih dari lapan puluh negara-negara dan wilayah di seluruh dunia.

Kisah Colonel Sanders
Pada umur 6 tahun, ayahnya meninggal dunia. Ibunya sudah tidak boleh bekerja lagi, dan Harland muda sudah harus menjaga adik laki-lakinya yang baru berumur 3 tahun. Dengan keadaan ini ia harus memasak untuk keluarganya. Pada umur 7 tahun ia sudah pandai memasak di beberapa tempat memasak. Pada usia 10 tahun ia mendapatkan pekerjaan pertamanya berhampiran pertanian dengan gaji 2 dolar sebulan.


Ketika berumur 12 tahun ibunya kembali berkahwin dan ia meninggal di rumah-rumah tempat tinggalnya dekat Henryville, Ind. Harland berganti-ganti pekerjaan selama beberapa tahun, pertama sebagai tukang parkir pada usia 15 tahun di New Albany, Ind., Dan kemudian sebagai pada usia 16 tahun menjadi tentera yang dihantar selama 6 bulan di Cuba. Setelah itu ia menjadi petugas pemadam kebakaran, belajar ilmu undang-undang melalui surat-menyurat, amalan dalam mahkamah, insurans, pembekal feri, penjual ban, dan pembekal bengkel.

Pada usia empat puluh tahun, Colonel Sanders mulai memasak untuk pelancong di bengkelnya yang terletak di Corbin, KY. Namun, bukan datang untuk perkhidmatan kereta mereka, beratus-ratus orang mula datang ke stesen Kolonel khusus untuk makanan. Jadi ia memperluaskan baru-dan-perniagaan datang dengan bergerak di seberang jalan ke hotel dan restoran yang kapasitinya 142 orang. sewaktu memasak di sini, Colonel Sanders menyempurnakan rahsia sebelas campuran bumbu dan rempah-rempah untuk resepi khusus yang masih digunakan sekarang.


Dengan teknik memasak istimewa, Sanders 'station menjadi terkenal dan ia diakui untuk masakan yang luar biasa oleh Gabenor pada waktu itu, Ruby Laffoon pada tahun 1935 ketika ia membuat Kentucky Kolonel, maka nama Colonel Sanders. Pada tahun 1939, Colonel Sanders 'restoran memenangi teratas di Duncan Hines "Adventures in Good Eating."

Setelah start-up luar biasa pada tahun 1952, Kolonel meyakinkan dirinya selama sisa hidupnya kepada usaha francais ayam. Untuk menyebarkan resepnya yang terkenal, ia membentang negara di keretanya dari usaha kecil di Kentucky untuk memasak dengan ayam untuk pemilik restoran dan kakitangannya. Jika mencintai rakyatnya seperti pelanggan yang lain itu, Kolonel membuat perjanjian dengan pembentukan, mengatakan bahawa mereka akan membayar satu sen untuk setiap ayam mereka dijual di restoran mereka.

Begitu banyak restoran bersetuju bahawa dengan tahun 1964, Kolonel telah lebih daripada enam ratus outlet francais di Amerika Syarikat dan Kanada untuk ayam. Juga pada tahun 1964, Colonel Sanders memutuskan untuk menjual bunga di Amerika Syarikat syarikat untuk perubahan kecil (hanya US $ 2 juta) untuk puak kecil pelabur, seperti John Y. Brown Jr, Gabenor Kentucky dari tahun 1980 hingga 1984. Namun, Colonel Sanders terus menjadi jurucakap awam KFC ® dan pada tahun 1976, ia diangkat menjadi kedua di dunia selebriti yang paling dikenal pasti oleh kajian bebas.
Dengan kumpulan baru ini investor melaksanakan Corporation, KFC ® diperluas dan matang dengan cepat. Corporation berdaftar pada New York Stock Exchange pada 16 Januari 1969, hanya tiga tahun selepas itu pergi awam pada 17 Mac 1966. Kemudian, selepas syarikat KFC ® diambil alih oleh Heublein Inc pada 8 Julai 1971 untuk $ 285 million, syarikat berkembang menjadi memiliki 3.500 francais dan restoran di seluruh dunia.

Kemudian, Heublein Inc. yang berikutnya diambil alih oleh RJ Reynolds Industries, Inc (sekarang RJR Nabisco, Inc) pada tahun 1982, membuat Kentucky Fried Chicken ® sebuah anak syarikat dari Reynolds. Setelah itu, pada bulan Oktober tahun 1986, PepsiCo, Inc melakukan pembelian sebanyak $ 840 juta dari RJR Nabisco, Inc

Namun, pada Januari 1997, PepsiCo, Inc mendedahkan bahawa itu akan membuat KFC ® dan kecil lain restoran cepat - Taco Bell dan Pizza Hut - menjadi syarikat restoran bebas yang dikenali sebagai Tricon Global Restaurants, Inc Syarikat ini juga menyatakan bahawa hal itu akan menukar nama korporat Yum! Brands, Inc dalam bulan Mei 2002. Syarikat ini, yang sekarang ini mempunyai A & W All-American Food Restoran, KFC, Long John Silvers, Pizza Hut dan Taco Bell restoran, adalah restoran utama dunia syarikat dalam hal sistem unit, mempunyai menyesakkan 32.500 unit di lebih dari seratus negara dan wilayah .

Malangnya, setelah melakukan perjalanan 250 ribu batu setiap tahun melawat restoran di seluruh dunia, Colonel Sanders meninggal kerana leukemia pada 16 Disember 1980 pada usia sembilan puluh tahun.

Yang cukup menarik, syarikat global yg sangat besar ini, semua bermula dengan hanya lelaki berumur enam puluh lima tahun dan seekor ayam.

The Secret Recipe
Selama bertahun-tahun, Kolonel Harland Sanders membawa formula rahsia untuk Kentucky Fried Chicken di kepalanya dan campuran rempah-rempah di dalam kereta. Hari ini, resep dikunci jauh di tempat yang selamat di Louisville, Kentucky. Hanya segelintir orang yang tahu, dan masing-masing bertanggungjawab untuk kerahsiaan ketat oleh kontrak.


Kolonel mengembangkan rumus kembali di tahun 1930-an ketika ia mengoperasikan Pengadilan Sanders & Cafe restoran dan motel di Corbin, Kentucky. Sana, perpaduan dari 11 bumbu dan rempah-rempah yang pertama kali dikembangkan pelanggan setia.

"Pada masa itu, aku mencampur dengan tangan rempah-rempah seperti pencampuran semen pada lantai beton yg dibersihkan khusus di beranda belakang di Corbin," kenang Kolonel. "Aku menggunakan sendok untuk membuat terowongan dalam tepung dan kemudian dicampur dengan hati-hati dalam bumbu dan rempah-rempah."


Pada April 2007, KFC melancarkan logo mereka ketika ini di mana Kolonel mengeluarkan kot putih untuk tukang masak merah apron. Logo baru termasuk warna lebih berani dan lebih baik ditakrifkan wajah almarhum pengasas Kentucky Fried Chicken, yang akan menjaga tali leher kupu-kupu hitam klasik, cermin mata dan janggut. Logo berubah hanya untuk keempat kalinya dalam 50 tahun, dan untuk pertama kalinya dalam hampir satu dekad. Kolonel yang tersenyum adalah ciri terhadap latar belakang merah yang berpadanan dengan apron merahnya, dengan nama jenama KFC di huruf tebal hitam di bawah dagu.

Syarikat juga mula menggunakan sebutan asalnya Kentucky Fried Chicken lagi untuk bungkusan, signage, dan iklan di Amerika Syarikat sebagai sebahagian daripada program branding-semula syarikat; restoran yang lebih baru dan diubahsuai akan mempunyai logo baru dan nama sementara kedai-kedai yang lebih tua akan terus menggunakan signage tahun 1991. Selain itu, syarikat terus menggunakan singkatan KFC dengan bebas dalam iklan. Syarikat antarabangsa masih dikenali sebagai KFC.

Pada tahun 2006, KFC mendakwa telah membuat logo pertama yang terlihat dari luar angkasa, meskipun Readymix telah mempunyai satu sejak tahun 1965. KFC mengatakan "Itu menandakan debut rasmi besar-besaran ulang gambar global kempen yang akan kontemporasi 14.000 + restoran KFC di lebih dari 80 negara selama beberapa tahun akan datang." Logo ini dibina dari 65.000 kotak berukuran satu kaki persegi, dan butuh enam hari di lokasi untuk membina pada awal November. Logo diukur memecahkan rekod 87.500 kaki persegi (8,129.0 m²), dan ditempatkan di Gurun Mojave di dekat Rachel, Nevada.

fuhh...penatt


Terima kasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong Share Kepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami.....


0 komentar:

Posting Komentar