Pages

Jumat, 09 Maret 2012

Bermula Dari Menjual Makanan Ringan Di Jalanan, Carlos Slim Kini Menjadi Manusia Terkaya di Dunia

Sabtu:10.03.2012 Post By : Tabekpuang 





Tabekpuang.blogspot - Carlos Slim, siapa yang tahu jika pengusaha berumur 72 tahun ini memulakan perniagaan dari jualan minuman dan makanan ringan sejak umur 10 tahun. Slim dulunya hanya seorang kanak-kanak pendatang dari Lubnan, ia berjualan sejak usia 10 tahun untuk menyara keluarganya.

Dari hasil berjualannya tersebut Slim hingga boleh belajar dan membina syarikat real estate serta bekerja sebagai broker saham di bursa Mexico. Seperti dipetik dari guardian.co.uk, Kamis (8/3/2012), kini ia terpilih menjadi orang paling kaya sedunia versi Forbes dengan jumlah kekayaan US $ 69 bilion

Kerajaan perniagaan Slim kini juga meliputi Inbursa Financial Group dan Grupo Carso yang menguasai pelbagai kedai runcit dan restoran. Kerajaan perniagaan Slim terus mengembang pesat.

Jumlah kekayaan yang dimiliki Slim mengalahkan pengasas Microsoft Bill Gates dengan nilai kekayaan US $ 61 bilion dan juga konglomerat AS Warren Buffet dengan nilai kekayaan US $ 44 bilion.

Walaupun kekayaannya melimpah ruah, namun gaya hidup Slim diceritakan sangat sederhana. Dia tinggal di rumah yang sama selama 40 tahun terakhir dan memandu kereta mercedes Benz tua, walaupun dikawal bodyguards.-guardian.co.uk-


0 komentar:

Posting Komentar