Pages

Kamis, 08 Maret 2012

Manchester United Kecundang Di Old Traford 2-3 Keatas Atletico Bilbao

Jumaat:09.03.2012 Post By : Tabekpuang 







MANCHESTER,  - Bermain di kandang sendiri, Manchester United (MU) dipaksa menyerah 2-3 dari Athletic Bilbao pada leg pertama babak 16 besar Liga Europa, Kamis atau Jumat (9/3/2012) dini hari . Meski pun ketinggalan lebih dulu, Bilbao mampu mengembalikan keadaan.

Perlawanan berlangsung dengan tempo tinggi pada awal babak pertama. Bilbao mampu menciptakan peluang lebih dulu melalui Fernando Llorente pada menit ke-5. Sayang, tendangan kerasnya dari luar kotak penalti hanya menyamping tipis ke sisi kiri gawang MU yang dikawal David De Gea.

Sembilan menit berselang, giliran Javier Hernandez yang mendapat peluang. Namun, bola tendangan kaki kirinya dari luar kotak penalti disia-siakan Wayne Rooney yang hanya mampu dilihat sahaja oleh  kiper Gorka Iraizoz,

Sepanjang pertengahan babak pertama, Bilbao lebih menguasai perlawanan. Beberapa kali kombinasi Javi Martinez, Susaeta, dan Llorente cukup menggentarkan barisan pertahanan Patrice Evra dan kawan-kawannya.


Meski demikian, justru MU yang mampu membuka keunggulan lebih dulu. Bermula dari serangan balik yang dibina cukup baik dengan gandingan Ryan Giggs, bola akhirnya mengalir kepada Hernandez. Penyerang Mexico itu kemudian melepaskan tendangan keras ke arah gawang Bilbao. Penjaga gol Iraizoz kurang sempurna menghalang bola tendangannya. Rooney yang menerima bola muntah, dengan mudah menjaringkan gol pada minit ke-22.

Ketinggalan satu gol, Bilbao semakin hebat menekan MU. Satu minit menjelang rehat, akhirnya pasukan asuhan Marcelo Bielsa itu mampu menyamakan kedudukan melalui Llorente. Penyerang Sepanyol itu menjaringkan gol dengan tandukan kerasnya, memanfaatkan umpan silang Susaeta pada minit ke-44.

Memasuki babak kedua, kedua-dua pasukan masih menghidangkan permainan menyerang. Pada minit ke-50, Muniain mendapat peluang emas, namun sayang tendangan dari luar kotak penalti masih mampu diterima pakai, De Gea yang tampil cukup baik dalam pertandingan ini.


Tiga minit berselang, lagi-lagi De Gea tampil mempesonakan. Penjaga gol dari Sepanyol itu mampu melakukan penyelamatan gemilang ketika menahan bola tendangan melengkung Llorente dari luar kotak penalti.

Namun, De Gea tidak dapat berbuat sedemikian rupa apabila Oscar De Marcos terlepas dari perangkap offside dan membuat gol pada minit ke-72. Menerima umpan penemuan perut dari Llorente, Oscar kemudian melepaskan tendangan first time ke arah sudut kiri gawang MU yang mengubah skor menjadi 2-1.

Ketinggalan membuat MU mahu tak mau tampil tekanan. Akan tetapi, hal itu justeru membuka ruang buat Bilbao. Lewat serangan balik, Bilbao justru menambah gol melalui Iker Muniain pada minit ke-90. Bilbao pun unggul 3-1.

Meski perlawanan hampir selesai, MU terus cuba mengejar bilbao. Dua minit kemudian, tuan rumah mendapat hadiah penalti setelah defend Bilbao melakukan handsball di dalam kotak penalti. Rooney yang mengambil sepakan, mampu mengelirukan penjaga gol Iraizoz dan keluar ketinggalan menjadi 3-2.

MU cuba kembali mengejar, tapi tak cukup masa. "Setan Merah" akhirnya dipaksa menyerah 2-3 di kandang sendiri.




0 komentar:

Posting Komentar