Pages

Senin, 12 Maret 2012

Big Baobab Pub Subuah Pub Yang Berada Di Dalam Sebuah Pokok Besar Berusia 600 Tahun


Ada yang tahu jenis pokok yang bernama pokok Baobab? Ya, mungkin masih kurang terkenal terdengar di telinga kita. kerana pokok ini tidak tumbuh di malaysia. Apa daripada kamu pernah nampak pokok yang seolah-olah tumbuh terbalik? Ya! Terlihat seperti akarnya lah yang di luar dan seolah-olah jatuh dari langit dan menancap ke dalam tanah. Nah itu lah pokok baobab. Pokok baobab ini sendiri merupakan jenis tanaman yang yang hanya tumbuh di madagaskar, daratan Afrika dan juga di benua australia.



Saiz pokok ini benar-benar sangat besar sekali! Tinggi nya boleh mencapai ratusan meter. Dan usianya pun boleh mencapai ribuan tahun. Namun, pernahkan anda berfikir boleh ada bilik di dalam pohon pohon itu? bahkan untuk tempat anda dan rakan-rakan anda berkumpul? Sebenarnya hal itu bukan lah hal yang mustahil. Kerana satu pokok Baobab saja boleh menampung air hujan sebanyak 120.000 liter. Dan di tunjang juga dengan dia pohon yang boleh mencapai 47 meter. Wow, sangat besar sekali bukan?


Tunggu dulu, itu belum seberapa. Kerana ada salah satu pokok Baobab yang di sulap menjadi sebuah bar tempat anda dan orang orng terdekat anda boleh berkumpul menghabiskan hari. Pokok itu terletak di sebuah kaki bukit di daerah Modjadjiskloof Wilayah Limpopo, Afrika Selatan. Rongga-rongga bilik yang ada di dalam pokok ini terbentuk secara alami selama kira-kira 6,000 tahun. Dan tempat ini sudah terkenal di dunia dengan nama "Big Baobab Pub". Di buka mulai pada tahun 1993 dan mempunyai tetamu 7,000 orang pengunjung setiap tahun. Isi dalam nya di tata sedemikian rupa sehingga kelihatan klasik dan juga selesa. Dengan semua ciri yang tersedia, pokok ini boleh menampung 60 orang sekaligus. Selain mempunyai bar, pokok ini juga mempunyai kemudahan khusus bagi ahli khusus pula.


Untuk memasuki nya tentulah tidak percuma. Untuk dewasa dikenakan tiket berharga R 15.00 (mata wang tempatan) sedangkan untuk bayi di bawah usia 3 tahun percuma alias tidak di pungut bayaran. Jika anda tertarik, mungkin anda boleh melawat nya dan cuba keunikan dari pohon Baobab ini.




Terima kasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong Share Kepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami.....




0 komentar:

Posting Komentar