Pages

Senin, 12 Maret 2012

Penjara Mewah Khusus Bagi Orang Kaya Raya


Selasa:13.03.2012 Post By : 'DìHätìmü SäYäñg



Tinggal di penjara sinonim jauh dari kemewahan dunia. Kini stigma itu akan bergeser, kerana telah wujud sebuah Hotel Prodeo termewah di dunia. Penjara mewah itu rancangannya akan dilengkapi dengan TV screen rata, studio rakaman peribadi, bilik mandi peribadi, dan tingkap tanpa jeriji besi. Penjara itu pun dilengkapi dengan kemudahan wall climbing. Para banduan boleh mereka bentuk dinding penjara tersebut dengan gambar-gambar yang disukai.

Tapi yang boleh tinggal di 'rumah' mewah ini tidak boleh sembarangan. Penjara istimewa itu baru boleh dinikmati khusus bagi para banduan berkantung tebal.

Penjara yang menghabiskan dana sebesar 160 juta atau sekira itu dibina di kawasan Oslo, Norway. Di antaranya diperuntukkan untuk arsitektur pertama

Penjara itu berkapasiti terhad, sekira 252 banduan. Namun, belum dijelaskan berapa dana yang harus dikeluarkan untuk boleh tinggal di penjara istimewa itu.

Namun semewah apapun di balik jeruji, tetap saja penuh keterbatasan. Kerajaan tempatan mendesign sistem keselamatan sangat ketat.

"Kami amat bangga dengan pencapaian ini," ujar Gabenor Arne Hoidal, yang dirancang akan membuka kemudahan mewah tersebut pada bulan depan.

"Tidak ada tingkap yang dibuat dari jeruji sama sekali, kaca tingkap yang dipasang merupakan kaca yang dengan keselamatan tinggi sehingga tidak boleh dipecahkan. Kami berharap bahawa para tahanan sudah lagi mengeluh mengenai klaustrofobia (ketakutan akan bilik sempit)," katanya dia .... ...






0 komentar:

Posting Komentar